Black Friday neboli Černý pátek je každoroční svátek slev, který přitahuje pozornost nakupujících po celém světě. Dnes je považován za startovní čáru vánoční nákupní sezóny, ale jeho kořeny jsou starší a mají zajímavé momenty spojené s americkou historií.
Pojďme se společně podívat na vývoj Black Friday, zmínit zásadní roky 1869 a 1929 a zjistit, proč se tento den stal fenoménem nejen v USA, ale i v České republice.
Rok 1869 a „Černý pátek“ na burze
Jeden z prvních historických okamžiků, kdy byl termín „Černý pátek“ použit, se pojí s událostmi na americké burze v roce 1869. Tento rok se zapsal do historie finančními problémy, které 24. září zasáhly USA. Dva významní investoři, Jay Gould a James Fisk, se pokusili ovládnout trh se zlatem. Jejich spekulace vyhnaly ceny zlata na neudržitelnou úroveň, což nakonec vedlo k prudkému pádu trhu, a mnoho investorů přišlo o velké sumy peněz. Tento „černý pátek“ byl prvním vlaštovkou, kdy veřejnost spojila pátek s něčím „černým“ a znepokojujícím.
Rok 1929 a Velká hospodářská krize
Druhý zásadní moment v historii Černého pátku přišel 25. října 1929, kdy svět zachvátil burzovní krach a nastartoval tak Velkou hospodářskou krizi. Ačkoliv se tento den ve Spojených státech oficiálně označuje jako „Černé úterý“ nebo „Černý čtvrtek“ (podle konkrétních dnů, kdy došlo k pádům na burze), mezi lidmi se pro něj vžilo spojení „Černý pátek“. Tento krach měl dalekosáhlé dopady na celou americkou ekonomiku a vedl ke zvýšené opatrnosti v nakupování a hospodaření, což dnes paradoxně vede k opatrnosti i při „Black Friday“ nákupech.
Black Friday v moderním smyslu: Od 60. let 20. století až dodnes
Moderní pojetí Black Friday, jak jej známe dnes, se však objevilo až v 60. letech ve Filadelfii, kde si policie všimla obrovského provozu a nákupní horečky den po Díkůvzdání. Příslušníci místní policie pro tento konkrétní pátek použili termín „Black Friday“. V 80. letech se následně pojem rozšířil napříč Spojenými státy a postupně se stal symbolem slev a výhodných nabídek, které otevírají vánoční sezónu.
Black Friday v USA a v České republice: Jak se Liší?
V USA má Black Friday tradiční podobu obrovských slev v kamenných obchodech, kde zákazníci čekají před otevřením a často se předhánějí o nejlepší nabídky. V České republice je Black Friday zaměřen především na online prodej, který zde zákazníci preferují. I když české slevy nebývají tak výrazné jako ty v USA, Black Friday se stává oblíbenou příležitostí k nákupům, a to nejen jeden den, ale často v rámci prodlouženého období.